Vienas svarbiausių Login pranešėjų, kuris ir atidarė konferenciją savo pranešimu, buvo Walter de Brouwer, save pristatantis tikru technologu. Visą jo pranešimo laiką ta mintis ir neapleido – šis žmogus tiesiog technologas ir į viską žiūri labai siaurai ir koncentruotai, todėl nenumato, kas gali vykti aplinkui. Walter de Brouwer yra labai įdomaus projekto „One Laptop Per Child“ pradininkas. Tai idėja, jog kiekvienas vaikas pasaulyje turi gauti po nešiojamąjį kompiuterį, kurie visi būtų vienodi (todėl niekas jų nevogtų), visi būtų sujungti į vieną tinklą (kad vaikai galėtų bendrauti) ir visi turėtų mokymosi ir lavinimosi programinę įrangą. Šis projektas man atrodo šiek tiek neįmanomas (bet labai gražus ir kilnus), bet šnekėsime dabar ne apie tai. Kalbėsime apie W. de Brouwer pranešimą.
Pranešimą jis pradėjo pasakojimu apie savo vaiką, kuris pats išmoko naudotis kompiuteriu, mobiliuoju telefonu, kuria muziką, kalbasi internetu ir daro visus tuos šiuolaikinius dalykus, apie kuriuos mūsų seneliai net iki šiol nesupranta. Tai tiesa – šiuolaikinių vaikų sugebėjimas įsijausti į techniką ir programinę įrangą yra neapsakomas, todėl W. de Brouwer svarstė: Ką daryti su šiuolaikiniais vaikais? Kaip juos išmokyti dalykų, kurie juos vėliau sustiprins ir pavers visaverčiais žmonėmis?
Pranešėjas tyloje nuspaudžia mygtuką ir ekrane pasirodo didžiulė skaidrė, kurioje – krūvelė užbrauktų knygų ir užrašas „Leiskite vaikams žaisti daugiau žaidimų (kompiuterinių)“. Štai tada ir prasideda tas mano apibūdintas koncentruotas ir labai siauras požiūris. Beje, skaidrės fone, po užrašais, matosi nuotraukos tokių žaidimų, kaip GTA ir Max Payne – kuriuose tik žudynės ir kraujas. Jam nė motais, kad tai žaloja, o ne ugdo vaikus. W. de Brouwer teigia, jog žaidimai už knygas yra geriau dėl:
1. Žaidimai yra 3 dimensijų ir su garsu, knygos tik vienos dimensijos. W. de Brouwer visiškai nepamąsto apie tai, jog knygos lavina fantaziją ir vaizduotę, o tos 3 žaidimų dimensijos dažniausiai nelavina nieko, tik agresiją ir pyktį.
2. Knygos izoliuoja vaikus nuo socialumo, o žaidimai yra bendradarbiavimo ir bendravimo varikliai. W. de Brouwer visiškai nemato realybės ir nesupranta, kad milijonai feisbuke sėdinčių ir Farmvilį žaidžiančių vaikų ne socializuojasi, o tik baigia nupušti nuo idiotiškų ir betikslių „bendradarbiavimo“ žaidimų.
3. Knygos nėra interaktyvios. Iš dalies jis teisus, interaktyvumas prideda savotiškų pliusų. Bet tik kol neslopina vaizduotės.
4. Knygą skaitai sėdėdamas arba gulėdamas, o žaidžiant žaidimus juda raumenys. Nežinau, kuo remiasi pranešėjas, tačiau visi gerai žinome, kokių stuburo problemų šiuolaikinis jaunimas turi dėl begalinio sėdėjimo prie kompiuterio.
5. Knygos skaitymas ramina, o žaidimai suteikia energijos. Aš neįsivaizduoju, kaip turėtų atrodyti užaugęs vaikas, kuris visą vaikystę gyveno energingai, nuolatos būdavo įsitempęs ir niekada neatsipalaiduodavo. Manau, kad tokiam vaikui su psichika būtų problemų. Galiu pasakyti iš savo patirties – kai naktį skaitau knygą, ją padėjęs jaučiuosi puikiai, net jei skaičiau 3 valandas. Jei žaidžiu žaidimą 3 valandas (labai kartais mėgstu pažaisti), jį išjungęs, jaučiuosi kaip apdujęs – akys pertemptos, galva sukasi, sunku užmigti. O jeigu tokia savijauta gyvenčiau kasdien? Išprotėčiau. O W. de Bouwer tai ir siūlo. Žmogaus fiziniam kūnui visada reikia pailsėti, o žaidimai dažniausiai vargina ir nesuteikia to poilsio, kurį suteikia knyga. Žaidimų išaugintas vaikas dažniau bus spirgantis, nesugebantis nusiraminti, neklusnus. Knyga išmoko vaiką ramybės, valios, išmoko sutelkti dėmesį.
6. Knygos stimuliuoja tik vieną pojūtį, o žaidimai – 6. Tam tikrai atvejais tai yra gerai, bet tai nereiškia, kad knygas reikia išmainyti į žaidimus. Juk tai visiškai skirtingi dalykai, todėl nereikia jų lyginti vieno su kitu.
Pranešėjas man atrodė kaip asmuo, linkęs į visiškai kitokius dalykus, kurie niekaip nepanašūs į ramų knygos skaitymą, įsitraukimą į vaizduotę ir visko užsimiršimą. Iš tiesų man buvo jo gaila – iš pranešimo supratau, jog jis niekada nebuvo paniręs į knygą taip, kad užmirštų pavalgyti ar miegoti. Ir joks žaidimas niekada nesuteiks vaikui tokio dvasinio peno, kokį suteikia knyga, kurioje tu gali „apsigyventi“. Neneigiu žaidimų naudos – tarkim strateginiai, loginiai žaidimai yra tikrai geras dalykas, mano vaikai tokius žais. Netgi visokie veiksmo žaidimai yra gerai, nes lavina reakciją, detalių įsisavinimą ir kitokius puikius dalykus. Tačiau joks žaidimas nelavina vaizduotės taip, kaip knyga. O be vaizduotės ir fantazijos – koks tai žmogus? Robotas, greičiau.
Tuomet W. de Brouwer pateikia dar vieną man nesuvokiamą skaidrę su užrašu „Leiskite vaikams žiūrėti daugiau televizorius“. Šią iššaukiančią mintį jis grindžia tuo, jog kam vaikui skaityti tą baisiai storą Hario Poterio knygą, jeigu yra filmas? Ir mane ši mintis vėl sutrikdė tuo, jog žmogus visiškai nesupranta, kaip nuostabiai veikia fantazija skaitant tokią knygą, kaip Haris Poteris. O filmas? Kas yra filmas? Kažkieno kito vaizduotės kūrinys, kurį vaikui tereikia įsisavinti ir nieko daugiau nemąstyti. Pranešėjas klausia „Ar girdėjote vaiką sakant, kad jam labiau patiko knyga, o ne filmas?“ ir išgirsta iš žiūrovų tik visišką tylą. Nes aš, asmeniškai, tokių pasakymų girdėjau daug. Televizoriaus tikslas yra žmones užliūliuoti, panardinti žmones į transą. Taip praplauti smegenis, kad žmonės priprastų prie tos tuščios galvos ir savaitėmis prasėdėtų prie ekrano. Mano nuomone, televizorių vaikams galima rodyti tik labai atrinkus, ką žiūrėti, nes niekaip neįsivaizduoju, kaip galėčiau leisti savo vaikams žiūrėti kokius nors Teletabius. Aš net nesuprantu, kaip galima sakyti, jog knygos yra blogis, o televizorius – būtinas dalykas. Walter de Brouwer man atrodo kaip žmogus iš kito pasaulio. Toks ateivis, kuris visiškai neturėjo vaikystės ir nesupranta, kad televizorius (ir dažnai kompiuteriniai žaidimai) yra smegenų žudikai, o ne lavintojai.
Po šios skaidrės sėdėjau su baisia išraiška „Kas per š..?“, bet toliau klausiau pranešėjo. Mano susidaryta nuomonė pasitvirtino: W. de Brouwer sugalvoja gal ir neblogą idėją, tačiau visiškai nepamąsto apie šalutinį poveikį arba apie idėjos juodąją pusę. Nemąsto, kad tai, ką jis siūlo, gali neišeiti į gerą, o tik į labai blogą – vaikas gali atbukti, tapti daržove.
Kita skaidrė buvo gan protingas pasiūlymas, t.y. duoti vaikams išmaniuosius telefonus nuo pat vaikystės. Pritariu. Vaikas išnaudotų visas jo galimybes, tai būtų puikus šiuolaikinis žaislas jam, kuris būtų dar puikesnė įžanga į kompiuterių ir technikos pažinimą. Dar jis kalba apie garsios ir greitos muzikos įtaką ir pakalba apie kelis protingus dalykus, tačiau – vėlgi nepamąsto apie pašalinį poveikį. O tai yra paprasčiausias išprotėjimas. Neveltui žmonės kankinami greitais ritmais, šaižiais garsais ir panašiu triukšmu.
Tada pasipila pranešėjo pasiūlymai, kaip Vilnių padaryti pažangiu miestu. Tuo metu man jau sunku sekti jo pranešimą, nes galvoje sukasi daug prieštaringų minčių. W. de Brouwer siūlo surengti TEDx konferenciją – tokia jau rengiama, pažangumas nepadidėjo. Tada jis skelia savo geriausią pasiūlymą – atrakinti visus Wi-Fi tinklus – ir pagrindžia tai savo pamąstymais: „Aš susijęs su technologijomis beveik visą savo gyvenimą ir teoriškai išmanau hackingą (įsilaužimą), todėl nesuprantu, kodėl turėčiau samdyti 15 žmonių, kad įsilaužčiau į tavo kompiuterį ir sužinočiau tavo darbų sąrašą?“ Ir tai parodo, jog jis apie hackingą nieko nesupranta, nes įsilaužimas į neapsaugotą tinklą yra daug paprastesnis ir kiekvienas pienburnis (tikrai, kiekvienas) dabar tai gali padaryti. Po šio pareiškimo aš susikraunu daiktus ir nebeklausau jo, nes suprantu, kad žmogus visiškai nusišneka, nes nesigaudo situacijoje.
Idėja be pagrindo. Tai vyrauja jo pranešime, jo požiūryje. Sugalvojau puikią idėją, tačiau visiškai nepamąstau, kas su ja gali atsitikti. Naivus požiūris į žmones, naivus požiūris į pasaulį. Nelaikau žmogaus rimtu savo srities žinovu, jeigu jis neišanalizuoja srities, apie kurią kalba ir žiūri į ją labai vienpusiškai. Todėl, po šio Walter de Brouwer pranešimo, manau, jog jis visiškai nesusigaudo šiuolaikiniame pasaulyje arba visiškai nepasiruošė pranešimui ir šnekėjo bet ką. Daugiau į jo pranešimą tikrai neičiau – gaila laiko. Nors vieną auksinę frazę jis pasakė: „Viskas, kas turi ekraną, susijungs į bendrą tinklą“, ir tai yra visiška tiesa. Tačiau tuoj pat vėl viską sugadino ir pasakė visiškai vienpusišką kitą frazę: „Viskas, kas neturi ekrano, išnyks.“ Ir čia jis pasakė visiškai iš savo varpinės, neapmąstydamas, kad visas pasaulis nėra toks, koks jis. Aš jam neplojau, nes tikriausiai niekada tikros knygos (net jei ir naudosiu e-skaityklę) neiškeisiu į žaidimą ar televizorių.
Walter de Brouwer pranešimą galite (nors sakau, kad neverta) pasižiūrėti Youtubėje (apie 30 minučių, 5 dalys).
hm, labai keista stebet skirtingus komentarus apie logina ir jo skelbimus. Vieni sako kad patiko, kiti – kad nieko naujo nesuzinojo apart paskutinio menesio technocrunch naujienu. Apie ta pati praneseja beja irgi girdejau atsiliepimu, tik deja teigiamu. deja, nes irgi manau kad knyga yra geriau uz filma, tuo labiau kad 8 is 10 atveju esu girdejes tik geresnius atsiliepmus apie knyga nei filma.
Tikrai jis matyt mažai bendravo su žmonėmis skaičiusiais Harry Potter knygą ir žiūrėjusiais filmą. Nors pirmi filmai buvo neblogi , tačiau paskutinysis filmas buvo visiškas mėšlas ir visas pasaulis taip sakė. Labai išskirtiniais atvejais filmas būna geresnis už knygą, bet tai galima pasakyti sudaro koki 1% ir tai gal. Vaizduotė labai galingas dalykas ir ji puikiausiai lavinasi knygoje , o ne tuščiai žvelgiant į erdvę :P
tobula:)) 100 proc. galvoju, kaip ir tu. oi patinka man tavo irasai:D ir del to, kd filmas geresnis uz knyga buna tik isskirtiniais atvejais, irgi sutinku. zodziu, pranesejas arba is tiesu visiskai nesigaudo realybeje, arba kalba turedamas komerciniu tikslu. bet kokiu aveju tokios kalbos yra tolygios propagandai ir dezinformacijai. fui.
Mano manymu, tiek spausdinta media, tiek įrašyta garsu, tiek filmuota, tiek interaktyvi yra tik medijos formos, kur spausdinta sujaudina mažiausiai pojūčių, o interaktyvi – daugiausiai. Toliau, kokį poveikį padarys knyga, radija, televizija ar žaidimas, priklauso nuo kūrinio kokybės. Sakoma, kad knygos lavina vaizduotę, nes skaitytojas dalį istorijos įsivaizduoja tarp eilučių. Gerai sukurtas komiksas, filmas ar žaidimas irgi paliks pauzes užpildyti vaizduotei. Jaučiu reiks šita tema man irgi parašyt rašinėlį kada, kai peržiūrėsiu prezentaciją, kurią, tavo nuomone, neverta žiūrėt :)
Knygų skaitymas dėkingas reikalas vaizduotės prasme ne tik interpretacijoms “tarp eilučių”. Skaitant mintyse “piešiama” ir aplinka ir veikėjų portretai – juk neįmanoma nupasakoti kaip konkrečiai atrodo vieta ar žmogus (jei tai ne komiksas ar iliustruota knyga. Užtat galima įsivaizduoti!
O dėl išmaniojo telefono vaikams… Asmeniškai manau, kad mažiems vaikams – ikimokyklinukams – apskritai reiktų “pailsėti” avansu nuo visų technologijų. Tuo metu turėtų būti tėvų skaitomos knygos (arba patys pradėt mokytis skaityt), išvykos į gamtą, “gyvi” žaidimai su kitais vaikais ir t.t. Tai, ką turėjome, arba bent jau galėjome turėti, mes patys. Kai moraliniai dalykai auga daug lėčiau, nei kokie labai siauri įgūdžiai ar materialumas, gaunami labai ne kokie rezultatai.
Smagu, kad ne vienas sutinku su tuo, jog knyga už filmą daug geriau :) Nors nemenkinu ir filmų. Tačiau apie teliką ir laidas jame net nėra ką kalbėt.
* Archatai, teisingai sakai. Tačiau žiūrint kokybiškų darbų procentą… Apie televizijos laidas net nėra ką kalbėti. Jų maža dalis yra kokybiškos ir kažką lavinančios. Žaidimai – pasitaiko, bet mažuma – dauguma žaidimų yra daromi visiškai ne dėl lavinimo tikslų, o dėl didesnių pardavimų. O kai tikslas – pardavimai, vertės – nebedaug. Su knygomis, gi, yra kitaip: knyga gali būti netgi labai vidutiniška, tačiau fantaziją sukels ir lavins vaizduotę. Komiksai ir filmai, beje, vaizduotę irgi puikiai lavina (aišku vėlgi, nedidelis jų kiekis). Tačiau įraše apžvelgiama esmė buvo ne ta – piktinausi tuo, jog Bouwer siūlė mest knygas lauk ir žiūrėt teliką bei žaist žaidimus.
* Mindaugai, aš nesakau, kad išmanusis telefonas turi atstoti visus tavo paminėtus dalykus. Laikas gamtoje, su tėvais, žaidžiant su žaislais yra netgi privalomas, o tokie telefonai turi likti tik antrinis dalykas. Tačiau aš pritarčiau, jog tokį telefoną reiktų duoti nuo mažumės, kai vaikas jau mokėtų juo naudotis. Yra visokiausių pavyzdžių, vienas iš jų: yra toks vaikas, kuris būdamas kokių 4-5 metų, išgirsdavo kokią dainą per radiją ir mobiliaku atkurdavo polifoninę tos dainos melodiją. Tai padeda lavinti ir taip išskirtinę jo klausą.
Login’e nebuvau. Pranešėjo nemačiau. Rašau tik dėl idėjos.
x Manau, kad knyga visuomet bus įdomesnė laisvalaikio praleidimo forma, nei TV ar koks filmas. Praktika tokia, kad mažiems vaikams, kurie dar neskaito, animacija yra įdomiau, nei spalvota, piešinukais iliustruota knyga. Kita vertus, knygą jie mėgsta dėl galėjimo ją čiupinėti ir rodyti/komentuoti. Šiaip yra neblogų pvz. kai animacija papildoma tam tikros serijos knygomis(pvz. “Paslapčių sodas”, LTV). Manau, animacijos mėgimas atsiranga grynai dėl “tingėjimo fantazuoti” ar pan. stimulo. Kad tie mažieji greitai pasigauna, kaip TV įjungti, kur kompo “restarto” mygtukas, čia nediskutuojam.. Vyriansiems vaikams ar paugliams dėl lygiavertiškumo TV, kompas ar knyga jau sudėtingiau… Čia veikia ne tik pypliukas aktualūs stimulai, bet ir “bandos jausmas”, ar ne?
x Telefonas. Dariau kada ekspermentą. nupirkau paprastą telefoną ir šalia padėjau senuką normalų telefoną be sim, bet su “gyva” batareika(atrodo Nokia 6101). Pasirinkimas ~2m vaiko buvo būtent normalusis telefonas, o ne žaislinis su spaudžiamų mygtukų garsu, pašnekėjimu tam tikrus mygtukus paspaudus ir t.t. Išvada, kad vaikas noriai “kopijuoja” suaugusių veiksmus, ir sugeba atskirti kuris daiktas yra tikras, o kuris ne – žaislinis… Klausimas tik tame – realiai iš telefono pasirenkama tam tikra funkcija ir dėl to “toks žaislas” yra mėgiamas(pvz. mano ekspermento atveju – patiko foto galimybė, kurią susirado), tai kam reikia pilno telefono, gal geriau žaislo kaip telefono, bet tik su tam tikra funkcija?
Dėl pačio socialumo. Pypliukai paprastai būna tik individai-egoistai. Nesvarbu keliesia auga ir t.t. Paprastai jei žaidžia, ką nors veikia indvidualiai/vieni(pabandykite pypliukus sudėti į krūvą ir pasižiūrėkit kas gausis). Manau, socialinius įgūdžius geriausia ugdyti pradeda darželiai. Jie suformuoja +/- panašaus amžiaus vaikų socialinius ryšius/hierarchiją ir t.t. Tėvai tam iš principo nelabai tinka, nes juos mes kopijuojame(tiek samoningai, tiek ne).
Ir vėl puikūs pamąstymai, ačiū. Na jo knygas su šiuolaikiniais žaidimais vargu ar galima lyginti. Ypač kai daugumoje jų – vien smurtas ir kitokios nesąmonės. Būtent todėl, nors ir esu geimeris, paskutiniu metu praktiškai atsisakiau smurtinių kompiuterinių žaidimų. Taigi, jų pasirinkimas gerokai sumažėjo, tačiau tikrai gerų žaidimų tikrai liko. Ir net tokių, kurie duoda ne mažiau naudos, nei perskaityta knyga. Gaila, kad tokių dabar mažuma, nes karaliauja banalieji šaudyk-gaudyk. Argi be to mes negalime?
Beje, labai graži iliustracija.
Žinai, net pasižiūrėjau kaip atrodo tas W. de Brouwer, šnekantis tai, su kuo aš totaliai nesutinku :)
Kolegos, kompiuterinių žaidimų žalos demitologizacija nukreipta į jau esamas reakcijas “mes savo laikais skaitėme knygas apie vinetu, o dabartiniai vaikai tik tuos nesuprantamus komp. žaidimus maigo ir niekuo nesidomi”. pranešėjo teorija paaiškina, kodėl komp. žaidimai kelia ne vien žalą, ir atkreipia dėmesį, kad jie gali IR ugdyti. todėl atsakyti į tai “ne, vis tiek žaidimai šūdas, knyga jėga!, nesakykite kad ji – šūdas” yra primityvu. Šitaip traukyti antklodę nėra jokios prasmės: pripažinkime, kad ABu dalykai, protingai naudojami, gali atnešti naudos, kaip ir daugelis kitų. Savo laiku aš nuo debiliškų Vinetu ir Eridano “romanų” visam gyvenimui susigadinau akis, stuburą ir t.t. Pranešėjas absoliučiai teisus, kad šiems dalykams knyga niekuo labiau nepadeda, gal netgi labiau kenkia. Suabsoliutinti negalima. Yra tūkstančiai, jei ne milijonai labai kūrybingų ir genialių žaidimų, ir yra (dar daugiau) visiškai kvailų ir bukinančių knygų. Tas pats ir su filmais. Kovoti už Patį formatą yra neteisinga, lygiai taip pat daugybė žmonių iš visokių fondų baisisi, kad “jaunimas nebelabai mėgsta operą ir baletą”.
Sutinku ir dėl wi-fi didesnio atvėrimo (išskyrus jo ekologines grėsmes), ir dėl TEDx konferencijos. na ir kas, kad ji jau organizuojama, o pranešėjas to nežino? Tai tik pagrindžia, kad ji blogai organizuojama. (gerai organizuojama ji akivaizdžiai atnešė pokyčius). Į šiuos pasiūlymus reikėjo žiūrėti kaip į pavyzdžius/idėjų kryptį/vizionieriškumą, o tu juos nusodinai tiesmuku kazusiškumu, tipo daugmaž su tokia logika, kaip “Neee, saulės baterijos yra bloga idėja, nes naktį gi saulės nebūna.”
Nunešta pnelė apie geimus :)
http://www.ted.com/talks/jane_mcgonigal_gaming_can_make_a_better_world.html
Imo, pagrindinė jo mintis buvo dėl tų žaidimų, tikrai ne apie tuos, kuriuos žaidžia dabar vaikai (kaip minėjai GTA,etc.), o būtent sukurti tokius, kurie ugdytų išmokytų, ta prasme kaip tas pats Haris Poteris, su kuriuo ir atlieki visas misijas (tuo pačiu įskaičiuojant ir loginius žaidimus). Bent jau aš taip supratau, kad šitą maniją nukreipti į mokymosi pusę.
Sakai, kad knyga yra daug geriau, brandina vaizduotę – bet tai jau yra mūsų kartos vaisius. Kažkodėl linkęs manyti, kad šiems tūkstanmečio vaikams, ta knyga bus visiškai nulis emocijų ir nejaus jokių sentimentų, nes jie paprasščiausiai užaugo su kompiuteriais, o ne su knygomis “Iš kur aš atsiradau” ir t.t. Pasaulis keičiasi ir reikia su tuo susitaikyt, technologijos ima viršų. Tokia mano nuomonė ir pritariu skaidrių autoriui.
* Modestai, labai geros mintys. Viskam pritariu. Gal tik dėl telefono – na taip, vaikai tėvus kopijuoja viskame. Tačiau, manau, įvairiais atvejais išmanusis telefonas gali būti puikus žingsnis į technologijų pažinimą. Nesakau, kad 3 metų vaikui reikia jį duoti, bet 5 – jau galima. O tai būtų ir pirmas džiaugsmas jį išardžius ir sudėjus, pirmas pasitenkinimo jausmas, kai pažintų visas funkcijas. Vienas pradėtų fotografuot, kitas dainuot, trečias naršyt po internetą. Šių laikų technologiniame pasaulyje tai būtų puikus įvadas į rimtesnių technologijų pažinimą. Čia kaip su kompiuteriu buvo man – pirmąjį savo kompiuterį surinkau kokių 11-12. Tada tai buvo ohoho kaip baisu ir sudėtinga, o nuo to karto bet kokį kompiuterį surinkti man yra kaip lego kaladėles sudėlioti :)
* Linai, aš gi atsakiau ne taip, kaip tu pateikei. Aš atsakiau, kad žaidimai negali pakeisti knygos, nes tai yra skirtingi dalykai. O pranešėjas SIŪLO ATSISAKYTI knygų ir pereiti prie žaidimų ir TV. Dauguma šiuolaikinių žaidimų neugdo nė per kur. Pats žaidžiu tuos žaidimus ir gerai tai žinau. Beje, operos ir baleto neapkenčiu. O teatrą mėgstu labai :)
Gal ir nusodinau idėjas tiesmukiškai, tačiau pranešėjas pateikė jas dar tiesmukiškiau. Tai buvo visiškai siauras jo požiūris ir idėjos be pamąstymo. Aš, tuo tarpu, pateikiau, kodėl tai neįmanoma. Wi-fi aprėptis įmanoma tik tuo atveju, jei to imtųsi valstybė ir tam būtų naudojami valstybiniai wi-fi kanalai ir antenos.
* Pijau, pažiūrėjau dvi minutes ir išjungiau :) Dar baisiau už Bouwerį :)
* PauliauP, paprieštaraučiau. Nors knygų “vartojimas” ir labai sumažėjęs, tačiau pažįstu daugybę vaikų, kurie mielai skaito įvairias knygas. Pažiūrėk, kiek dabar vaikiškų ir paaugliams knygų leidžiama (iš jų nemaža dalis tikrai neblogų) – ir jas dideliais kiekiais perka. Taip, žaidimai užkariavo rinką, tačiau knygos vis tiek nepasiduoda. Galime kalbėti apie Poterį, apie Twilightą, apie daug kitų pavyzdžių – knygos vaikams, tačiau koks pasisekimas :) Beje, jeigu žaidimai būtų nukreipti lavinimosi linkme, tai būtų puiku. Dabar tokių žaidimų – mažuma. Tas pats ir su socialiniais bendradarbiavimo žaidimais – dabar jų pagrindinis tikslas būti pirmaujančiu, o ne bendradarbiauti ir pan. O kai vaikas visą laiką bus pirmaujantis, vėliau gyvenime nemokės pralošti, kas yra būtinas gebėjimas.
tl;dr. be to kazkoks stumimo postas gavosi, o ne pranesimo temos rebuffinimas. anyway. nepickinsiu cia po kauleli, tiesiog viena fraze: “Beje, skaidrės fone, po užrašais, matosi nuotraukos tokių žaidimų, kaip GTA ir Max Payne – kuriuose tik žudynės ir kraujas. Jam nė motais, kad tai žaloja, o ne ugdo vaikus.”
Joks mokslinis tyrimas neatrodo priezastinio rysio tarp agresijos realiame gyvenime ir ziauriu kompiuteriniu zaidimu. Go figure.
oh, kad apie knygas neigiamai kalba, tai pikta, nes tikrai nežinau didesnio malonumo už jas.
Iš kitos pusės, Lietuvoje tikrai yra kur augti visoms technologijoms. Ir žaidimai nėra toks jau blogis, bendrai paėmus. Kaip ir visur gyvenime, reikia saiko turėti.
Bendravimo skatinimas yra gerai, bet gerai rašei, kad geros idėjos šito žmogaus, bet praktiškai tai nelabai gaunasi.
Linai Krasauskai, gaila tavo sveikatos, lygiai taip pat skaičiau vaikystėj ir paauglystėj Eridano romanus ir “romanus”. Bet akys ir stuburas visai dėl kitų dalykų sugriuvo. Bet dėl kad reikia skirti formatą nuo turinio – tai labai sutinku, nes su tuo susiduriu daugelyje kitokių diskusijų.
Koldunai, užtenka dirbti su vaikais ir nereikia jokių mokslinių tyrimų, kad matytum, kaip juos veikia žiaurūs žaidimai ir televizija. Man vaikystėje net nėra kilusi mintis kam nors besti peiliu ar net pagrasinti prikišus prie gerklės – tuo tarpu dabar kasmet susiduriu su keliais tokiais atvejais. Dar siūlau pasimėgauti šiuo video: http://www.youtube.com/watch?v=M8pR1rZZHEs :)
Apyt, žaidimai, kaip minėjau, nėra blogis, tačiau juos reikia ypatingai filtruoti. Manau, kad gerai filtruojant, atkristų 3/4 populiariųjų žaidimų.
gerb burzujau, http://en.wikipedia.org/wiki/Anecdotal_evidence (P.S. antras apibrezimas).
Na taip, suprantu, ką nori pasakyti. Bet kai kurių dalykų neįmanoma įrodyti, nors visi žino, kad tai kenkia. Tai ką – tiesiog nekreipti dėmesio ir leisti tam dalykui laisvai išsikeroti?
Čia ne tik apie žaidimus, įvairių situacijų gyvenime būna. Pavyzdžiui, niekas neįrodė, kad važiavimas dideliu greičiu didina mirties tikimybę. Tačiau visi gerai tai suprantam ir dažnai laikomės tų 110 ar 130 skaičiukų nurodymų.
Nebuciau toks kategoriskas sakydamas kad niekas neirode. Saugumui keliuose automobiliu kompanijos paprastai daug pinigeliu R&D skiria. Jei tikrai nori, galiu paieskoti moksliniu tyrimu apie greicio ir stabdymo kelio priklausomybe. Ar tau dar ir surasti kad stabdymo kelias itakoja avarines situacijos tikimybe? Tiesa pasakius, nelabai suprantu kuo sita situacija yra panasi i ziauriu zaidimu->agresyvaus elgesio hipoteze. beje, dalykus “kuriu neimanoma irodyti” as vadinu kiek trumpiau – prietarais.
Čia tik daviau tokį pavyzdį, pirmas galvon šovė. Manau, kad jis visai tinkamas, nes jei važiuoji atsakingai ir nesiblaškai, greitis įtakos gali ir neturėti.
O šiaip, Koldunai, kiek tenka dirbti su vaikais, kurie žaidžia agresyvius ir smurtinius žaidimus? Nes kaip ir sakiau, kartais ir mokslinių tyrimų nereikia. Ir prietarai čia ne prie ko.
Jei čia bandai apeliuoti į tai, kad tu turi kažkokį autoritetą šioj temoj, o aš – ne, tai žiūrėk aukštesnį mano postą apie anekdotinius įrodymus. Netvirtinu, kad kiekviename žingsnyje reikia tikrinti savo mąstymą moksliniu metodu, tačiau pripažink, kad žmogaus psichologija ir elgsena yra sudėtingesnis ir mažiau akivaizdus dalykas, nei fizikinių jėgų veikimas važiuojant automobiliu. Netgi jei tu pastebi agresyviai besielgiančius vaikus, kurie žaidžia GTA IV, tai nieko nebyloja apie priežastinį ryšį. Galbūt yra kiti veiksniai, kurie lemia vaiko elgesį (pvz. vaikai kurie daug laiko praleidžia prie komp. žaidimų, galbūt gauna mažiau dėmesio iš tėvų) arba galbūt tai nėra kažkoks šių dienų fenomenas (tai kad tu nebuvai mušeika man apie vaikų psichologija aplinkoje be komp. žaidimų sako lygiai nieko. aš tau galiu lygiai taip pat vardinti žiaurių pavyzdžių iš savo vaikystės, kiemo gyvenimo ir pradinių klasių, kur populiariausias kažkiek kompiuterinis žaidimas buvo tetris), arba galbūt tai nėra kompiuterinių žaidimų įtaka (pavartyk laikraštį, pažiūrėk žinias vakare ir paskaičiuok apie kiek smurto atvejų yra kalbama), arba gal tai tėra sutapimas (ar jau minėjau, kad statistiniu požiūriu, tavo patirtis yra šlamštas), arba galbūt tavo pastebėjimai yra įtakoti tavo išankstinio nusistatymo, kad taip turėtų būti (t.p. žmogus jau taip yra linkęs pastebėti dalykus, kurie patvirtina jo įsitikinimus ir ignoruoti, pamiršti tuos, kurie jiems prieštarauja). Aš tikiu, kad tau tavo teiginiai atrodo common sense, bet analizuojant tokią sudėtinga tema tikrai reikalingas ne vien tik common sense, bet ir mokslinis metodas. Tavo išvados tikrai yra per lengvai padarytos.
Čia aišku ne moksliškas kažkoks tyrimas, bet jei įdomu – http://www.zshare.net/video/62464947c727158d/ Neprastaburnis Penn, turbūt yra perdėm kategoriškas ir šiaip piktas, bet visai įdomu.
Ai. Ir dar vienas dalykas. Žaidimai turi reitingus. PG (parent guarded), T (teen), A (adult) ir t.t.. Lygiai taip pat kaip ir filmai. Juos skiria valstybės aprobuotos ekspertai. Aš tikiuosi, kad mes sutinkame, kad kalba neina apie A lygio žaidimą patekusį į 6mečio pyplio rankas. Nes pagal šitą logiką visi S filmai taip pat yra blogis, čia jau net nekalbant apie knygas. Ch. Bukowskio “paštas” mažamečiui tikrai nebus labai naudingas.
Nei žiaurūs žaidimai, nei S filmai, nei pornografija nėra blogai, kai tai pateikiama laiku ir vartojama atsakingai. Aš nesiūlau, kaip laidos pradžioj sakė Penn, uždrausti žaidimų. Aš kalbu apie GTA arba Max Payne 10-12mečio rankose. Max Payne nežaidęs, tačiau GTA žmonėms galvas daužydavau smagiai. Ar tai tinka vaikui, kurio mąstymas ir asmenybė tik formuojasi? Kaip matau, neišsidiskutuosim :)
Be abejo, neatsakingas auklėjimas (noriu pabrėžt, kad tai pirmiausia tėvų atsakomybė), kuomet žaidimas (ar filmas, ar knyga) traumuoja vaiką yra smerktinas dalykas. Aš tiesiog suabejojau tuo, kad esi toks tikras jog matei tokių atvejų ir kad ta trauma pasireiškia agresija.
Peržiūrėjau visas nuorodas. Pasiilgau GTA ir panašių žaidimų.. Greičiau reiks į Macą windowsus susidiegt..
Mane labai erzina, kai žmonės savo nuomonę pateikia, kaip faktą ir juo patys tiki. Negaliu skaityti tamstos rašliavos.