Kadangi praeito įrašo apie bilietų branginimą komentaruose yra nepatenkintų žmonių, o taip pat ir blogerių tarpe atsiranda drastiškai (kaip ir aš) nusiteikusių žmonių, pagalvojau, kad gal reiktų atgaivinti seną akciją „Pavežk draugą / Paimk pakeleivį / Prigrūsk mašiną / Pavadink kaip nori“. Akcijos esmė paprasta – jei važiuoji automobiliu į darbą / miestą / namo ir pakeliui stotelėse matai žmonių, sustoji ir paklausi, ar kam nors reikia važiuoti tavo kryptimi. Jei norinčių atsiranda, jie šoka į tavo mašiną ir važiuojat reikalinga kryptimi su maloniu pašnekesiu ir geru jausmu.
Taip pat galima būtų kooperuotis su kaimynais ar netoliese gyvenančiais draugais. Beje, šis būdas užsienyje labai populiarus. Šiomis akcijomis būtų skatinamas žmonių bendravimas – taip ir gerų draugų galima susirasti. Jei nenori bendrauti – niekas gi neverčia. Akcija paremta vienu principu – pavežti žmogų. Taip pat būtų mažinamas žmonių skaičius viešajame transporte – rytais ten būna tikrai prastai. Ir paskutinis dalykas – automobiliai nevažinėtų pustuščiai.
Ką manote?
Seniai, kai buvo daryta ši akcija, ji praktiškai nepavyko, nes žmones ėmė tik organizatoriai, o ir žmonės nelabai suprasdavo. Problema buvo paprasta – trūko reklamos ir žinios paskleidimo. Šį dalyką dabar gal ir nesunku dalinai išspręsti – galima pasitelkti žiniasklaidą – internetiniai portalai visada atras vietelės straipsniui apie teigiamą akciją. Taip pat žinią skleisti spam‘o principu – siųsti per visus pažįstamus, ir kad jie siųstų savo pažįstamiems ir t.t. Tokiu atveju net nereiktų kabinti gatvėse plakatų – aišku, jei būtų didelis noras, galima būtų stotelėse prikabinėti skelbimų, tačiau jie trumpalaikiai – valytojai labai greit tokius skelbimus panaikina. Ypač, kai dabar ponaitis pImbrasas užsivedęs su savo lauko reklamos valymu.
Minusas: galimos vagystės, užpuolimai. Reiktų pranešti žmonėms, kad vengtų imti po vieną žmogų – tegu ima kelis atsitiktinius (panašiai kaip su tranzavimu).
Taigi, ką manote? Ar turite dar kokių pasiūlymų, kaip galima būtų patobulinti šią akciją ir kaip ją galima būtų kuo plačiau išreklamuoti? Ar tikrai tokios akcijos reikia? Ar dėka šios akcijos Vilnius ir kiti miestai taptų dar šiltesniais miestais? O gal šita akcija dar vienas fatališkas šlamštas, kuris nepavyks dėl lietuvių abejingumo ir šaltumo? Laukiu jūsų minčių, patarimų ir, jei norėsite ir šios akcijos imsimės, pagalbos!
Gal reikėtų pradėti tiesiog nuo pažįstamų kooperavimosi? Pirmadieniais į darbą aš vežu kaimyną ir draugą, antradienį – kaimynas mane ir draugą, trečiadienį – draugas – kaimyną ir mane…:)
visiškai pritariu cgedui: carpoolingas turi prasidėti nuo pažįstamų ar kolegų pavežimo. Ypač kokiose didelėse kompanijose. Reikėtų pasiūlyti jiems viduje tokią akciją.
šiandien visą dieną nervas jama dėl tokių pabrangimų nesąmoningų.
labiausiai nervina tokios personos, kurios nevažinėja viešuoju ir aiškina, koks tu lochas, kad neužsidirbi ant bilietėlio… (pyp pyp pyp)
akcija gal ir nebloga, bet mano rajone mano bendradarbiai negyvena. vienintelis būdas išvengti brangaus viešo transporto – važiuoti dviračiu arba autopėškom, o kadangi žiema tuoj, tai blem su mašiniuku pigiau išeitų, bet kad jo neturiu :D vienu žodžiu, mano giliu įsitikinimu tokie pabranginimai neatlikus visokių auditinių patikrinimų viešojo transporto įstaigoje yra labai nekorektiški
Keletas svetainių siūlančių palengvinti bendrakeleivių ir vairuotojų paieškas ;)
http://www.važiuojam.lt
http://www.draugiskasvairuotojas.lt
http://www.ekeleivis.eu
http://www.netranzuok.lt
siesta, nereikia jokio audito. Užtenka žinot, kad jei bilietėliai nebūt buvę pabranginti, nuo naujųjų autikai galėjo išvis į gatves neišvažiuoti , nes jų parkas sėdi 23 mln. Lt skoloj (o tokią skolą didžiausia dalimi nulėmė tai, jog parko maitintoja savivaldybė yra pati jam įsiskolinusi 66 mln. Lt. Apie tai jau pavargau aiškint paskutinėj šio blog’o temoj :)
O dėl pavežimo taip, idėja man žinoma, puiki ir labai skatintina. Tik tiek, kad aš nelabai tikiu jos prigijimu mūsų visuomenėj bent artimiausią dešimtmetį.
Jo, aš pernai buvau sumąsčiusi tokią akciją važiavimui universitetan. Tai sykį pas Vycką įsiprašiau :) Sykis tuo ir baigėsi, nes mūsų tvarkaraščiai ganėtinai skyrėsi. Aš gal per didelė individualistė, bet sunkiai save įsivaizduoju prisitaikančią prie kokio kaimyno dienotvarkės :) Nors čia, matyt, tik įprasti reikia. Šiaip kūl mintis. Jei kas žiemą su mašiniuku iš senamiesčio saulėtekin trauksit, tai mielai įsipaišyčiau į keleives :)
žiemy, tavo paminėtose svetainėse pačiame reikia ieškoti ir iš anksto tartis. o va mano mintis kaip tik yra ta, kad reikia bandyti be jokių susitarimų. važiuoji pro stotelę, pamatai daug žmonių ir sustoji. tiesiog renkiesi keleivius randomu. nes kaip ir rašė dzore, labai sunku susiderinti tvarkaraščius, o pagal šią sistemą jų derinti nereiktų – išeini į stotelę, ten tave pamato, paima ir viskas puiku :)
Grazhi ideja, bet Lietuvoj per daug chaliavshchiku: kaip ishvengsit krasnuchos pacaniuku, lipanchiu i mashinas? Ka atsakysit bobutem stotelese, kurias ishmainysit i tvarkinga jaunima? :)
kažkaip man ta akcija asocijuojas su tai :) http://www.youtube.com/watch?v=biKbQqxDcY4
Utopija visa tai. Automobilį žmogus perka tam, kad turėtų savo erdvę kelyje. Komfortui. Todėl ir važinėja po vieną. Turėčiau savo – irgi nieko nevežiočiau. Išskyrus šeimą, kartais draugus. Sustoti stoltelėj ir “maloniai prašom prišnerkšti mano auto saloną/panervuoti mane pezalais-kvepalais-kvapais-belekuo” – yeah, right. Come on, get real! No way. Not me. :))))))
aš tai tikrai nemanau, kad utopija. gal perdaug tikiu žmonėmis. nes manau būtų ne vienas, kuris tikrai stotų ir siūlytų važiuoti.
o dėl atsakymo bobutėms ir forsiukams – juk aš vairuotojas, tai ir galiu pasakyt “sorry” :) nors man, asmeniškai, tai bobutes dar maloniau būtų vežti (jei jos neprisimyžusios) :)
Žiemio pateiktos nuorodos daugiau tinkamos susisiekimui tarp miestų, o kaip suprantu, buržujus norėtų įgyvendinti “tranzavimą mieste”. Aš irgi panašią įdėją turiu. Tik, kiek draugam papasakojau jie nepagavo kampo, tad pagalvojau mėšlas.
Įdėja bent kolkas tikrai utopinė, nes iš pradžių reiktų pakelti vairuotojų/visuomenės savimonę. Nes dabar dauguma galvoja, na kam man vežti pakeleivius, juk mano mašina tai vos ne mano namai ant ratų-valkatos ar negalintys užsidirbti ant bilietėlių nereikalingi.
Ir šiaip juk daug tokių žmonių, kurie mąsto kaip vienas mano giminė, kodėl aš turiu vežti be piniginio atlygiaus? Įsėdus, žmogui padidėja svoris, o tuo pačiu ir kuro sąnaudos.
Ėjimas su tokia akcija į spaudą ir blogosferą tikrai būtų pirmas žingsnis link įdėjos įgyvendinimo.
Galbūt net ateityje būtų galima įrengti specialius privažiavimus automobiliams, kurie ima pakeileivius, bet vėlgi viskas atsiremia į savivaldybės piniginę.
Taip pat būtų gerai, jei norintys pasivėžinti turėtų plakatus ar kažką panašaus su mikrorajono, į kurį norėtų nuvykti užrašu, taip palengvintų vairuotojui tinkamų pakeleivių paiešką.
Tarkim negi tokis geraširdis vairuotojas stotų kiekvienoje stotelėje ir šauktų išlipęs iš transporto priemonės :gal kam pakeliui? Kiek tada užtruktų kelionė į darbą, mokymo įstaigą?
Galbūt netgi būtų galima sukurti saitą, kur galėtum pamatyti “tuos geranosius” žmones, kurie gyvena šalia tavęs ir kokiomis kryptimis jie juda. Rastum kontaktinius duomenis ir galėtum susitarti, kad ryt tave pametėtų iki darbo/mokymo įstaigos.
Įgyvendinat tokią akciją reiktų pastangų tiek iš vežančiųjų pusės tiek iš norinčių psivėžyti. Ir be abejo socialinės savimonės.
Tokiu bendravimo būdu megztųsi naujos pažintys, ryšiai, manau daug geresni nei kokiam pažinčių portale :)
Aha, http://www.važiuojam.lt kažkas panašaus, į temą, bet man jis kaži kokis sudėtingas naudoti :)
juo! aš neseniai vienai mokytojai aiškinau šitą idėją, jin nebuvo girdėjus visiškai.
tikiu, kad šitaip gali būti. gal ne artimiausiu metu, bet. gal suveiktų reklama ar kažkas tokio? kaip visai ne žalia tranzuotoja, galiu pasakyt, kad gerų žmonių yra, ir nemažai. tokių, kurie ir nestabdomi sustoja. ir panašiai. nors čia jau kiek kitaip, tranzavimas.
gerai, kad pašnekėjai šita tema, gerai :)
Aš esu giliai įsitikinęs, kad toks reiškinys, kaip masinis žmonių koloboravimas vienas kitą pavežant nemokamai niekaip negali būti masinis. Gal atsiras entuziastų ar fanatų grupelės, bet tik grupelės ir tiek.
Pirma, vežimas sukuria kaštus (nepatogumus, jei norite). Jie aiškūs ir apima keletą grupių. Žmonės (keleiviai): nemalonūs, nedėkingi, nešvarūs, pavojingi, lėti, pikti ir kt. Materialinės (vežėjui) remontas, valymas, kuras ir kt. Netiesioginės (abiems): gaištamas laikas, patogumas automobilyje, maršruto tinkamumas ir pan.
Taigi, jei bandysite rinkti keleivius suvesdami įvardintus keleivius su įvardintais vežėjais (1:1), kurio rezultate bus galima vežti tik gražius, protingus, linksmus ir įdomius pakeleivius, tai bus a) labai labai nedidelės apimtys ir b) labai dideli suvedimo kaštai: pasirinkti žmones, derinti kelionės laiką, maršrutą ir pan. Bent vieno iš pusių (keleivio ar vežėjo) vėlavimas sukurs kakliuką visam ekipažui, kurio pasekoje visi lauks arba vienas liks be transporto. Jei organizuosite vežimą nediskriminuojant, įskaitant visus nepageidaujamus, tai abejoju ar atsiras vežančių po pirmųjų bandymų.
Taigi, noriu nuliūdinti, bet lieka konstatuoti jau puikiai žinomą tiesą: rinka visada randa efektyviausius būdus kiekvienai problemai spręsti, tame tarpe ir žmonių logistikos. Kai kišasi valstybė, administruodama savo parką, subsidijuodama tam tikras žmonių grupes, dalindama licencijas vežėjams ir leidimus maršrutams (tuo ribodama konkurenciją ir blogindama paslaugą arba didindama jos kainą) – rezultatas nėra geriausias koks galėtų būti laisvoje rinkoje. Visgi, turim ką turim, ir kol valstybė neperlenkė su savo įsikišimais, masiniam naudojimui viešas transportas yra tinkamiausias.
Mindaugėlis parašė teisingų dalykų. Tik su kai kuriais norėčiau nesutikti. Taip, keleiviai būna nemalonūs, nedėkingi, pikti žmonės. Bet manau, kad nemažai jų, suvokdami, kad lipimas į svetimą mašiną jiem yra pavydėtina malonė, tiesiog tų savo savybių [trumpos] kelionės metu nerodytų.
O dėl konstatavimo apie laisvą rinką labai jau drąsus teiginys. Nežinau, kokius mokslus graužei, kad šitaip drąsiai sakai. Laisva rinka nėra panacėja nuo visko, kad ir kaip LLRI radikalai bandytų kažką tokio aiškint;) Čia ne vieta daug aiškint, tiesiog verėtų žinoti terminą “market failure”. Kaip vyriausybės įsikišimas gali būti neefektyvus, taip ir laisva rinka viena veikdama gali nuvesti į aklavietę. Pavyzdžiui, gali atsirasti monopolija. Jau geriau valstybė, nei monopolija, nes valstybės vadovus bent jau gali paveikt rinkimais kas keturis metus. Laisvai rinkai nėra svetima koncepcija “džiunglėse išlieka stipriausi”. Maždaug “Studentai, pagyvenę žmonės, visi nedarbingi ir ligoniai, žiūrėkitės patys. Jei Vilniuj užsimokėt nepajėgiat uždirbti ir išleisti mokesčiams kiek ir sveikas 40-metis verslininkas, tai von iš jo.” Taip, viešasis sektorius ekonomiškai turbūt visada nusileidžia privačiam. Tačiau jo tikslas yra užtikrinti lengvatas, išteklių perskirstymą, truputį atimant iš turtingesnių, ir tai duodant skurdesniem, kurie ateity kaip tik taps tais turtingesniais, kurie jau irgi galės paaukot būsimom kartom. Arba duodant tiem, kurie visą gyvenimą sąžiningai aukojo būsimom.
ačiū už nuomones!
na, Vilniaus transporto kainos lyginant su kitais Europos miestais gana juokingos. be abejo, kokybė irgi skiriasi. bet gal be pinigų neįmanoma ir kokybės gerinti. nesu tikra.
o praktiką “pavežk ką matai” mano ma naudoja kasdienybėje. kadangi ne centre gyvenu, tai visokias bobulytes tetulytes jaunuoliukus susirenkam ir pametam iki miesto ar bent autobuso.
pabandziau pasiulyt pavezt zmones is stoteles. niekas nelipo. gal nesuprato ko as cia noriu gero ;7
Dėl viešojo transporto brangimo: pabuvusi Zagrebe pagalvojau, kad važinėjam absurdiškai pigiai – ten tramvajaus studentiškas bilietas, kuris yra gaunamas per universitetus, o ne šiaip kioskeliuose, kainuoja 115 kunų, t.y. daugiau nei 55Lt. Pilna kaina gerooookai viršija 100Lt. Tik tiek, kad ten moksleiviai ir pensininkai visiškai neturi mokėti už transportą. Su kroatų kainomis palyginus, tie 12 ar kad ir 20Lt studentiškam važinėjimui atrodo labai labai mažai. Na, išgers studentai bokalu mažiau alaus. Arba dviem buteliais alaus mažiau. Per mėnesį. O juk labiausiai internete triukšmaujantieji ir yra studentai ar moksleiviai, bent jau kiek aš pastebiu.
O dėl akcijos pavežkime vieni kitus… Sunku patikėti, kad tokia akcija galėtų įsigalėti artimiausiu metu. Ir ne dėl diskomforto ar dar ko nors, o dėl to, kad lietuviai labai mėgsta privatumą ir baisiausiai nepasitiki vieni kitais.
Kažin, jei kokiai panelei pasiūlyčiau pavežti, ar neapkaltintų sex priekabiavimu. Vakar vienai pasiūliau, tai išsisukau, kad labai panaši į kaimynę, maniau akis iškabins.
Kiek žinau iš draugų Rusijoje, tai ten tokia panaši sistema veikia. Tik principas kitoks: Pvz matai, kad nei autobusas, nei mikriukas nevažiuoja, o iki metro toli, tai tiesiog elementariai stabdai mašinas, klausi už kiek pavežtų ir važiuoji. Pas juos tokia paslauga savaime suprantamas dalykas – visi vairuotojai yra potencialūs taxi, tik tarifai mažesni.
Pabandziau sukurti svetainę labiau orientuotą į važinėjimą mieste – http://www.mumspakeliui.lt. Siūlau išbandyti visiems palaikantems idėją kad su kaimynais galima važinėti į darbą vienu automobiliu.